Ibeyi, bliznakinje koje muzikom prkose smrti

Ibei: Bliznakinje koje muzikom prkose smrti

Lisa Kende i Naomi Dijas se međusobno dopunjuju kako bi objedinile karipsku tradiciju i elektroniku koja dominira na njihovom drugom albumu Ash.

Bliznakinje Lisa Kende i Naomi Dijas u svojoj DNK nose i muzičku i etničku mešavinu, ali to ne znači da su identične. Kako u muzici, tako i u razmišljanju, međusobno se dopunjuju kako bi dale konačan oblik karipskoj tradiciji i elektronici koja je prisutna na njihovom drugom albumu Ash.

Prva stvar koja se obično ističe u vezi sa Ibeyi jeste upravo ta krvna veza – nije slučajnost što na jorubskom jeziku ibeyi označava bliznakinje – i, u teoriji, trebalo bi da su veoma slične. Međutim, nakon
jedva pola sata nakon što smo ih upoznali, jasno je da ih mnoge stvari razdvajaju. Lisa je prijemčiva, zbog čega preuzima vodeću ulogu u razgovoru, čak i u muzici. Naomi, s druge strane, može izgledati odsutno dok je ne zainteresuje razgovor, a onda ulaže svu energiju u odgovor. „Mi smo jin i jang. Ona je proračunata, a ja sam osetljiva, ona je melodija, ja sam ritam”, objašnjava Naomi, dok obe entuzijastično uzvikuju: „Mi smo sušta suprotnost!” Naomi naravno misli na to da je ona zadužena za ritam Ibeyi, dok je Lisa glavni vokal i klavijaturistkinja. Njihova muzika je raznolika i egzotična kao i krv koja im teče kroz vene. Njihov otac, perkusionista, Migel Anga Dias, razvio je svoju karijeru u legendarnoj kubanskoj grupi Buena Vista Social Club do svoje smrti 2006. godine, u 45. godini života. Njihova majka je francusko-venecuelanska pevačica Maja Dagnino. Iz prve ruke su imale kontakt sa džezom, soulom i različitim karipskim tradicijama koje se kombinuju sa sofisticiranom vizijom elektronike, popa, RnB-ja ili hip hopa.

Iako je prošlo samo dve i po godine od njihovog poznatog, istoimenog debi albuma, sada se njihov muzički ton prilično promenio. Taj projekat je, kaže Naomi, govorio o njihovom životu. „To je bilo predstavljanje. Ovaj album, međutim, govori o životu uopšte, u celom svetu.” Lisa dodaje: „Najveća promena bile su turneje od dve godine. Sada kada pišemo, čujemo ljude, obraćamo pažnju na njihove reakcije i to sve menja. Ovaj album je pisan za nastupe.”

Nekako se čini da je bio dug put koji je trebalo da im pomogne da se nose sa ranim gubitkom oca i mlađe sestre, Janire, koja je umrla 2013. godine od aneurizme u mozgu. Od tada one veruju u isceliteljsku moć muzike. „To nam je uvek pomagalo. Noću smo pevale za oca i za sestru i to nam je pomoglo da iznesemo album”, priznaje Lisa. „Kada mi treba odgovor, pustim neki film ili album, čitam… Umetnost i nastavnici koje sam imala mi daju odgovore. Umetnost je poslednja veza sa svetom, ono što nas ujedinjuje. Mnogo je lepo videti našu publiku koja je tako različita, svih boja i svih uzrasta, kako pevaju zajedno.”

Iskustvo takođe potvrđuje činjenicu da na njihovom prvom albumu nije bilo gostiju, dok na Ash ima dosta saradnika kao što su džez saksofonista Kamasi Vošington, legenda neo soula Mešel Ngedeoselo, multitalentovani Čili Gonsales, Mala Rodriges i čak njihova majka i menadžer, Maja, koja recituje pasus iz dnevnika Fride Kalo, na jednoj od najboljih pesama sa albuma, Transmission. „U početku nismo mogle da imamo saradnike…” Lisa počinje, a sestra je prekida: „Mogle smo, ali nismo htele.” Lisa nastavlja: „Nismo htele jer se nismo osećale tako jako, trebalo je da se usredsredimo na to da budemo zajedno i da iznedrimo prvi album. Sa tim iskustvom sada znamo ko smo, kuda želimo da idemo, kuda ne… Sa tom snagom možemo otvoriti vrata i možemo dozvoliti drugim osobama da uđu.” Zato su pozvale veliki broj umetnika kojima se odavno dive. „Skoro sve ih poznajemo. Poslale smo im pesme na kojima smo hteli da sarađujemo, ne ceo album. Za svakog smo tačno znale koju ćemo temu izabrati”, kaže Naomi.

Zapravo, gaditanska reperka Mala Rodriges razlog je njihove posete Barseloni. Snimili su video za pesmu Me Voy, a režiser je čuveni Menson iz producentske kuće Kanada, koji stoji iza C. Tangane i Rosalije. Rosalija ih fascinira. Kontrola nad videima i slikom koju žele da predstave svetu među njima prouzrokuje diskusiju. „Nismo uvek u skladu… Zavisi od režisera, ideje, od pesme…” kaže Lisa, da bi je njena sestra ubrzo ispravila. „Ne ostavljamo ih, moramo da vidimo sve što rade, posebno ako je digitalno.” Lisa završava, dodajući: „Slika koju prezentujemo je veoma važna, naročito zbog toga što smo mlade žene posvećene muzici.

Pitali smo ih i da li su u tom smislu naišle na neki problem. Njihova mišljenja se razlikuju kada je reč o slici koju treba da predstave svetu. Lisa to ovako vidi: „Moraš da budeš sigurna da se prenosi slika o tebi i tvojoj muzici onako kako stvarno jeste.” S druge strane, njena sestra se služi primerom Rosalijinog spota: „Da li u tom spotu predstavlja svoju muziku načinom na koji je odevena? Na kraju, mora biti ono kako si naumila u datom trenutku.”

Na kraju intervjua, obe imaju želju da još jednom razjasne sve. „Najvažnije je da se ljudi poistovete sa našom muzikom, pre nego što vide de smo mlade i da smo žene”, prokomentarisala je Lisa. Baš zbog toga, u njihovom prvom videu im se ne vidi lice. „U sledećem smo se videle, jer su se ljudi pitali ko smo. Rekle smo režiseru da ne želimo da se sve vrti oko toga ko smo mi ili oko odeće koju nosimo. Želimo da postoji nešto više i važnije od toga”, objašnjava Lisa, dok Naomi zaključuje: „Biti žena u ovom poslu podrazumeva određeni pritisak.”

***

Pročitaj u originalu: https://elpais.com/elpais/2017/09/21/tentaciones/1505995323_536250.html

Autor teksta: Alvaro Garsija Montoliu
Prevela sa španskog: Marija Vlajković

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s