Kristin Sun Kim, umjetnica koja se suprotstavlja etiketiranju gluvih

„Sada vidim zvuk kroz ljude – tumače. Više nije proziran.“ – Kristin Sun Kim

Iako se Kristin Sun Kim preselila u Berlin prije par godina, ona rijetko kad boravi u ovom gradu. Zbog neprekidnih putovanja u periodima između izložbi, predavanja i konferencija, život kalifornijske multidisciplinarne umjetnice pretvorio se u vrtlog aviona, vozova i automobila, kako potvrđuje i njen profil na Instagramu. U septembru je boravila u Seulu kako bi preuzela medijsku nagradu za umjetnost Se-MA-HANA, a danas govori u Londonu dok se priprema za performans pod nazivom Nap Disturbance („Ometanje dremeža“) na Frizu (sajmu umjetnosti), a nakon toga će voditi radionicu pod nazivom Face Value („Vrijednost lica“) u galeriji Tejt modern. Ipak, konstantna iscrpljenost od leta ne umanjuje njen entuzijazam prema radu. „Opsjednuta sam glasovima drugih ljudi koji mi daju glas“, kaže uz posredovanje tumača američkog znakovnog jezika (ASL). „Da bih krstarila svijetom, potreban mi je zvučni identitet, tumač koji bi svojim ušima upio zvuk okruženja, a zatim ga prosledio.“ Iako je Kim gluva od rođenja, to je nije spriječilo da eksperimentiše sa bukom u performansima kao što su A Choir of Glances („Hor pogleda“) iz 2014. godine, gdje su ljudi koji nisu gluvi imali priliku da osjete kako je to biti gluv uz pomoć slušalica otpornih na zvuk, i Subjective Loudness („Subjektivna glasnoća“)  iz 2013. godine, gdje je grupa zvukova pretvorena u muzičku partituru. „Zvuk mi je postao razumljiviji, konkretniji“, kaže ona, prisjećajući se svog ranijeg iskustva kroz rad sa posrednikom. „Sada vidim zvuk kroz ljude, tumače. Više nije proziran.“

Ovakvim načinom razmišljanja Kim se suprotstavlja rasističkim stavovima prema ljudima sa slušnim poteškoćama, odnosno „etiketiranju gluvih“, kako sama kaže. „Ometanje Dremeža“, npr, prevazilazi norme ponašanja koje prate zvuk. U prvom performansu za koji je Kim ikada radila koreografiju učestvuje grupa gluvih glumaca, kao i onih koji nisu gluvi, a koji istražuju zvučni opseg koji proizvodi pomjeranje kućnih predmeta kao što su stolice, materijal za pisanje i prehrambena ambalaža. U toku izvođenja, Kim je grupi davala instrukcije za stvaranje zvukova koji se kreću „od prijatnih do neprijatnih“, kako bi na taj način istakla reakcije sa kojima se gluvi ljudi susreću. „Bilo gdje da odem, zvučna ograničenja mi možda neće predstavljati problem“, objašnjava Kim, „ali čim počnem da radim sa zvukom, steknem predstavu o tome šta mogu, a šta ne mogu uraditi. Prostor je pun zvučnih ograničenja kada su ljudi u blizini, zajedno sa mnom.“

Rad u međunarodnom umjetničkom svijetu pretvorio je Kristin Sun Kim u aktivistu, transformacija koju je javno potvrdila na ovogodišnjem Bijenalu u Berlinu, pružanjem podrške gluvim ljudima kroz gest pokrivanja uha jednom rukom, dok je druga ruka bila podignuta u vazduh u vidu pesnice. U početku se pribojavala da će to baciti u zapećak njen praktični rad, ali krenuvši ovom stazom više ne osjeća strah, vođena željom da pomogne drugim gluvim ljudima da dobiju podršku koju je ona imala. Dok je studirala na Bard koledžu, Američki zakon o osobama sa invaliditetom se pobrinuo da ona dobije pomoć ASL tumača, a iskustvo življenja u Evropi ju je podsjetilo na to kako izgleda kada ste nemoćni da ostvarite komunikaciju. „Gladna sam jezika umjesto hrane, i često mi se mijenja perspektiva,“ kaže.

ASL lingvistika je takođe dio Kiminog umjetničkog praktičnog rada. U galeriji Tejt modern u oktobru, njenu radionicu je pratio film Tables and Windows („Stolovi i Prozori“), koji je rađen u saradnji sa njenim partnerom, Tomasom Maderom. U njemu razvijaju novi set vizuelnih alata za mapiranje prostora kombinovanjem mimike lica i gestikulacije. Kimini crteži su takođe inspirisani američkim znakovnim jezikom („Veoma je važno održavati fizičku aktivnost vaših ruku,“ priznaje ona), i često su slični muzičkim partiturama i nadovezuju se na njene performanse i rad sa zvukom.

Stoga, Kim kroz praktični rad dejstvuje u međuprostoru zvuka, vida i pokreta. Iako je često nazivaju zvučnim umjetnikom, ona se ne poistovjećuje sa tim, niti sa bilo kakvom sličnom etiketom, tvrdeći da voli da eksperimentiše sa različitim vrstama medija, jer joj vrlo brzo sve dosadi. Trenutno se priprema za rad na filmovima sa koreografkinjom Kerol Armitaž, koju je upoznala u MIT medijskoj laboratoriji u periodu kada su obje bile saradnice direktora. Čak i koketira sa idejom da se okrene grnčarstvu.

„Moj rad postoji na toliko nivoa,“ kaže. „Analiziram svoje mjesto kroz različite aspekte života, kao žena i kao osoba koja koristi znakovni jezik. Radim sa onim što me u trenutku zainteresuje, a zatim prelazim na nešto drugo.“

***

Pročitaj u originalu: http://www.sleek-mag.com/2017/01/03/christine-sun-kim/
Autorka teksta: En Paenhujsen

Prevela sa engleskog: Milica Ćetković

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s