Poseta Madridu Pedra Almodovara: deset filmskih lokacija

Grad Madrid od jednakog je značaja za filmove Pedra Almodovara kao i uvrnut seks, zločini iz strasti i obrti u zapletu od kojih zastaje dah. Premda je rođen u Kastilji-La Manći, zavičaju Don Kihota, Almodovar je snimio svoje prve nekonvencionalne filmove u španskoj prestonici, gde je kreativna scena neizmerno procvetala nakon smrti generala Franka.

Kasnije, trezvenije melodrame kao što je poslednje ostvarenje Hulijeta (2016) prikazuju njegov usvojeni rodni grad u nostalgičnijem, melanholičnijem svetlu. Sada jedan od sineasta kome se dive širom sveta, ovaj režiser je postao španski brend, kaže Saća Askona, dok njegov Madrid stoji u središtu almodovarovskog univerzuma.

Askona je autor novog turističkog vodiča, Almodovarov Madrid, koji mapira pešačke rute oko lokacija koje su korišćene u režiserovim filmovima. „Ali želeo sam da odem korak dalje”, kaže on. „Jednom kada vidite gde je neka scena snimljena, kuda želite da idete dalje?”

Zato je Askona označio i prepoznatljive lokacije, dodao beleške o lokalnoj istoriji i preporučio barove i restorane u blizini. Za sada, knjiga je dostupna samo na španskom, mada se nada da će ubrzo uslediti prevod na engleski. U međuvremenu, mi smo iskoristili njegov vodič da posetimo deset značajnih lokacija u Almodovarovom Madridu.

Cuartel de Conde-Duque

maura

Karmen Maura, prva među muzama u Španiji poznatim kao „Almodovarove žene”, igra transseksualnu glumicu koja zastaje na ulici jedne vrele letnje noći i zahteva od radnika gradske čistoće: „Polij me! Ne snebivaj se!” Ta scena iz filma Zakon požude (1987) snimljena je uz trem kulturnog centra Conde-Duque, skup galerija i prostora za nastupe u bivšim barakama Kraljevske garde. Askona posebno preporučuje jesenji džez festival (datumi za 2018. tek treba da se najave).

  • Ulica Conde Duque 11, condeduquemadrid.es

Plaza de Chueca

chueca

Veži me! (1990), Almodovarov prvi domaći megahit, dočarao je turobnost kvarta Ćueka tog doba. Mladi Antonio Banderas igra otmičara do ušiju zaljubljenog u bivšu porno zvezdu; on se šepuri glavnim trgom dok nosi lažne smešne brkove i krade tablete od lokalnog dilera. Nema takvog opskurnog ponašanja ovih dana – trg Ćueka je temeljno sređen da danas čini srž hipermondenske madridske gej četvrti. Jedan prašnjivi ostatak prošlosti je Taberna de Ángel Sierra (ulica Gravina 11), sto godina stari vinski podrum gde Marisa Paredes i Kiti Manver, glumice koje se gotovo redovno pojavljuju u Almodovarovim filmovima, ćaskaju uz pivo u filmu središnje faze njegovog stvaralaštva, Cvet moje tajne (1995). Askona ukazuje i na obližnju Panta Rhei, (ulica Hernán Cortés 7), ,,zacelo najbolju madridsku umetničku i dizajnersku knjižaru.’’

Restoran Viridiana

viridiana

Restoran koji je naziv dobio prema filmu iz 1961. u režiji jednog od Almodovarovih idola, Luisa Bunjuela, predstavlja madridsku instituciju i omiljeno mesto za jelo španskog režisera već više od četrdeset godina. Vlasnik Abraham Garsija poznat je u gradu koliko i sâm Almodovar; reditelj mu je priredio kratko pojavljivanje u Cvetu moje tajne kao konobar koji se obreo usred studentskog protesta. Garsijina kuhinja naginje prema klasičnim kastiljanskim jelima sa iznutricama, ali Askona se uvek odluči za kremast pirinač sa divljom svinjom i pitu sa pomorandžom. Askona takođe skreće pažnju na domaću hranu u galisijskom maniru restorana Taberna Maceiras (ulica Huertas 65, tabernamaceira.es), udaljeno nekoliko ulica od Viridijane, gde se upola Garsijinih cena, možete najesti čorbe od pirinča, kroketa sa sirom i školjki u slatkom belom albarinjo vinu.

Museo Chicote bar

museo chicote

Ovaj retro bar iz 1930. u art deko stilu poznat je po svojim gostima iz prošlosti – Frenku Sinatri, Sofiji Loren i čestom posetiocu madridskih barova, Ernestu Hemingveju (kojim je inspirisan papa doble, koktel na bazi ruma i grejpfruta). Ljubitelji Almodovara prepoznaće bar iz filma Slomljeni zagrljaji (2009) i scene gde Blanka Portiljo saspe dupli džin pre nego što otkrije mračne tajne slepom režiseru Ljuisu Omaru i njihovom detetu Tamar Novas.

  • Ulica Gran Vía 12

Tablao Villa Rosa

tablao villa rosa

Almodovar je snimio ključnu scenu iz Visokih potpetica (1991) u ovom vinskom podrumu starom sto godina: panamski pop idol Migel Bose igra madridskog sudiju koji postaje transvestit po imenu Lethal, gde iz sveg glasa peva ljubavnu tužbalicu Un año de amor.  Danas ćete videti flamenko na pozornici, dok mezite paelju, kozice sa belim lukom ili usoljene zelene paprike. Reč je o elegantnom tablau (prostoru za nastupe flamenka) sa andaluzijskim cvetnim motivima svuda po pločicama, prozorima i drvenariji.

  • Ulica Plaza de Santa Ana 15

Circulo de Bellas Artes

Circulo_BellasArtes

Almodovarovo remek-delo Sve o mojoj majci (1999) pretežno je snimano u Barseloni, ali se oslanja na tragediju koja je snimljena oko ove slikovite madridske zgrade – umetničkog centra gde je sin Sesilije Rot kao tinejdžer pregažen i ubijen posle prikazivanja filma Tramvaj zvani želja. Enterijer raspolaže elegantnim prostorijama za predstave, puštanje filmova i izložbe, ali Askona upućuje posetioce pravo na bar na krovu pod nazivom Azotea da popiju piće uz zalazak sunca i panoramski pogled na Madrid.

Salón de Reinos (Kraljevsko predvorje)

cruz

U početnim scenama Živog mesa (1997), Penelope Kruz počinje da se porađa haotične noći frankoističkog propadanja sedamdesetih godina i rađa dete u autobusu tačno ispred Kraljevskog predvorja. Raskošna sala za banket iz XVII veka sagrađena za kralja Filipa IV, nedavno je pripojena komšijskom muzeju Prado. Norman Foster trenutno restaurira predvorje kao deo umetničke galerije svetskog renomea, čije se ponovno otvaranje očekuje sledeće godine.

Teatro Lara

lara

Almodovarov drugi film, Lavirint strasti (1982), osobita je ljubavna priča između pop zvezde-nimfomanke (Sesilije Rot) i gej sina bliskoistočnog cara (Imanola Arijasa). Snimanje je realizovano u kvartu Malasanja na vrhuncu pokreta La Movida – lokalizovane erupcije seksa, droge i umetnosti koja je usledila nakon decenija Frankove represije; jednu od scena snimio je u ovom baršunastom prostoru za izvedbe iz XIX veka. Askona je opisuje kao kutiju čokolade, dok sala sada ugošćuje privatne indi svirke i alternativne pozorišne predstave.

Cementerio de la Almudena

almudena

Čak i u najblažim Almodovarovim komedijama često se prikradu ubistva ili samoubistva. Životnost njegovih filmova ima neke veze sa smrtnošću. Čak tri njegova filma – Visoke potpetice, Kika i Živo meso – posećuju Groblje Naše Gospe od Almudene, nekropolis koji se prostire na obroncima Madrida gde više od pet miliona leševa nadmašuje u brojnosti žive žitelje grada. Ulaz je slobodan i možete da vidite zašto režisera toliko privlači čamotna lepota ovog mesta.

Bar Cock

cock

U ovom pabu-klubu fenomenalnog naziva, takođe viđenom u Slomljenim zagrljajima, Tamar Novas radi kao disk džokejka. Nalazi se samo ulicu dalje od svog sestrinskog bara, Ćikotea; reč je o veličanstveno paneliranoj retro sobi za zabavu u kojoj posle ponoći bude prilično ludo, kada možete videti čak i stroge, otmene šankere-veterane kako đuskaju uz OMD. Askona kaže da radije popije piće u Toni2 (Ulica Almte 9) kasno uveče, predivnom obližnjem baru sa klavirom gde se mladi i stari okupljaju da zajedno pevaju u cik zore.

  • Ulica Reina 16

***

Pročitaj u originaluhttps://bit.ly/2IkOZ7U
Autor teksta: Stiven Felan

Prevela sa engleskog: Tamara Nikolić

Advertisements

2 thoughts on “Poseta Madridu Pedra Almodovara: deset filmskih lokacija

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s