O cenama umetničkih dela

Fotografija preuzeta sa stranice http://www.thebookoflife.org

Pre nekoliko godina, na aukciji kuće Sotebi u Londonu, vrednost slike Zid nemačkog slikara Gerharda Rihtera prevazišla je procenjenu sumu i prodata je za nešto manje od 17.5 miliona britanskih funti. Time je potvrđen Rihterov položaj, sa finansijskog stanovišta, na samom vrhu zajednice živih umetnika. Takve vesti se obično prenose uz određenu dozu uzbuđenja i odobravanja. Smatramo ih odrazom kulturnog zdravlja. Zapravo, time samo pokazujemo da ne znamo šta želimo od umetnosti.

Nema ničeg lošeg u toj slici. Dirljiva je i podsticajna. Predstavlja veliki kvadrat obojen u crveno, ovlaš prošaran plavim, crnim i lila tragovima, kao neka važna poruka koja se upinje da dopre do nas. Ali ne uspeva da ispliva na površinu. Ponekad smo i mi hteli da kažemo nešto veoma važno – partneru, detetu, ili roditelju – ali nismo to učinili. Ta poruka je sve vreme bila tu u vazduhu, ali nikada je nismo prevalili preko usta. Umetničke slike pružaju nam dostojanstvo u našim nevoljama i neispunjenim nadama.

Međutim, u svemu ovome se krije jedna nelagodna činjenica: „poruku”, ili, ako više volite taj izraz, blagodet tog divnog umetničkog dela, osetićete i ako gledate u razglednicu ili reprodukciju na internetu. Naravno, reprodukcija nije fizički istovetna originalu. Ali prenosi gotovo sve, recimo 96%, onoga što je važno. To nije loša dobit – s obzirom na razliku u ceni.

Aukcijske kuće – kao što su Nacionalna galerija, Luvr i muzej Metropoliten – uporno tvrde da morate da odete i vidite (u nekim slučajevima i posedujete) originalno delo, upravo taj komad platna na kojem su radile ruke velikog umetnika, ne biste li osetili istinsku umetnost. To je tako čvrst stav, koji ima toliki prestiž u našem društvu, da retko kada shvatamo koliko je čudan i nesvrsishodan.

Kada je u pitanju književnost, mnogo smo opušteniji – samim tim, i mnogo pametniji. Nemamo osećaj da moramo da odemo u muzej Viktorija i Albert da bismo pročitali originalni tekst Priče o dva grada Čarlsa Dikensa. Ispravno smo zaključili da ćemo sve što je bitno saznati i u besplatnom elektronskom, ili u štampanom izdanju te knjige za nekoliko stotina dinara.

Razlika je u tome što znamo čemu romani služe. Mnogo smo samouvereniji kada je reč o knjigama. Držimo ih u rukama od detinjstva. Znamo koja je fora s njima: upoznajemo likove, slušamo njihove priče, ulazimo u njihov zamišljeni svet. Poboljšavaju nam sposobnost opažanja, znanje o sebi samima, teše nas i nadahnjuju. Možda ne govorimo to često, ali čitanje knjiga nam služi kao terapija. Instinktivno znamo da nam za to ne treba neki arhiv, već je dovoljno obično putovanje vozom, ili, još bolje, da smo ušuškani u krevetu ili ležimo na plaži.

Treba da imamo podjednako samopouzdanja kada je posredi umetnost; mnogo je pametnije, jeftinije i lakše. Umetnost nije neko strašno nedokučivo delo zbog kojeg neizostavno moramo fizičkim prisustvom da potvrdimo njegovu vrednost. Narodni muzeji to žele, a jasno je i zašto – ali ne moramo uvek da sledimo njihov poziv. Predugo smo to radili. Umetnička dela su sredstva koja nam donekle pomažu u životu. Utiču nam na raspoloženje, podsećaju nas na važne istine koje nam neprestano izmiču iz vida i – kao Rihterov Zid – daju nam dostojanstvo u našim patnjama. Sve to ima veliku vrednost. Ali nema potrebe da za taj doživljaj plaćamo milione, ili putujemo u drugi grad da bismo posetili umetničku galeriju. Dovoljna je razglednica. 96% vrednosti Rihterovih slika dostupni su vam samo ako ih potražite na guglu i usredsređeno ih promatrate nekoliko minuta. To je velika ušteda. Nije ni čudo što Sotebi, Nacionalna galerija i njima slični ne bi bili preterano srećni kada bi pročitali ovo.

***

Link do portala: http://www.thebookoflife.org/art-reaches-record-price-at-auction-sign-we-dont-have-much-of-a-clue-what-art-is-for/
Autor teksta: nenaveden

Prevela sa engleskog: Jovana Subotić

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s