Vim Venders, Peter Handke i film

Ovo je već peti zajednički rad starih prijatelja Vendersa i Handkea. Film „Divni dani u Aranhuesu”nastao je po Handkeovom dramskom delu. Melanholična strofa o životu i ljubavi.

Njih dvojica se poznaju od 1966. Venders je tada video Handkeov legendarni komad „Psovanje publike” u pozorištu Oberhauzen. Tri godine kasnije napravili su prvi put nešto zajedničko. Prema Handkeovom scenariju nastao je kratak film 3 Amerikanische LP’s („3 američka albuma” ). Zauzvrat je režiser dve godine kasnije ekranizovao „Strah golmana pred jedanaestercem”. Takođe „Pogrešan korak” (1975) i ,,Nebo iznad Berlina” (1987) nastaju prema zajedničkom scenariju. ,,Divni dani u Aranhuesu” je sada peta zajednička saradnja Vima Vendersa i Petera Handkea.

Venders je snimio jedan Handkeov „letnji dijalog”

Peter Handke naziva ovaj tekst letnjim dijalogom, kaže Vim Venders za komad svog prijatelja i dugogodišnjeg saradnika, koji je radio samo za medij filma. Režiser objašnjava veoma temeljno u saopštenju za novinare povodom filma, kako je zamislio scenario. „U ovom slučaju – prvi put – predstavljam objašnjenje svojih namera u saopštenju za štampu, jer – prvi put – nemam ništa protiv da želju za filmom, njegovo postojanje kao čistu zamisao, suprotstavim filmu koji je odatle nastao.”

Dve osobe, jedan sto, jedan park, jedna vila

Vim Venders: „Reč je o dve osobe, jednoj ženi i jednom muškarcu, koji iako nisu (više) zajedno, svakako se veoma dugo poznaju. Sedaju za jedan sto, u jednoj bašti ili parku. Tu je okolo drveće, kroz koje povremeno duva vetar. Dole u podnožju prostiru se polja i sasvim u daljini vidi se grad Pariz. Leto je…”

Već iz ovih rečenica očitava se šta ih obojicu povezuje, pisca i režisera. Reč je o istom, gotovo secirajućem pogledu na ljude i krajolike, na elemente i elementarne stvari života. Venders i Handke su posmatrači života. Može da zvuči profano, ali blizu je suštine. Ono što ih obojicu zanima nisu spoljašnjosti, već unutrašnje biće ljudi i prirode. U „Divnim danima u Aranhuesu” to još jednom postaje jasno.

Handke i Venders u potrazi za suštinom života

Dug dijalog oba aktera u filmu vrti se ni manje ni više nego oko života samog. Šta ima značenje? Šta je važno? Od čega se sastoji bit života, odnosa između muškarca i žene? I uopšte: šta povezuje polove i šta ih razlikuje? Oko ovih pitanja se vrti sve u filmu (kao i u književnom izvoru). Isto su tako, međutim, važni i predmeti u filmu, pojedinačne, naizgled svetovne stvari, baštenski sto, jabuka na stolu, čaše i bokal sa sokom, stara vila iz devetnaestog veka, enterijer, muzička kutija. Upravo to poslednje povezuje Handkea i Vendersa. Brojne scene u Vendersovim filmovima u prošlosti pokazuju protagoniste pred jednim takvim staromodnim muzičkim aparatom, Versuch über die Jukebox („Esej o džuboksu”), što je naziv Handkeovog proznog dela iz 1990.

Naklonost prema pâtosu

Ali obojica, Venders kao i Handke, vole i Patos, uzvišenje. Obojica vole da dopunjuju slike i tekstove značenjem, da stvaraju raspoloženja i atmosfere. Obojica se naslađuju sećanjima, uvek se iznova igraju faktorom vremena. Ponekad je na granici sa kičom. Ali to mora i da se voli. I jedno i drugo gledalac proživljava u „Divnim danima u Aranhuesu”, petoj zajedničkoj saradnji starih prijatelja Vendersa i Handkea: snanstvene scene, koje uprkos pozorišnoj scenografiji jesu veoma sinematske. Ali i po živce razorni dijalozi koji sami oko sebe kruže.

Link do teksta: http://www.dw.com/de/wim-wenders-peter-handke-und-das-kino/a-37236999
Autor: nenaveden

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s