Populizam najpopularnija reč u 2016.

Populizam (populismo) reč je godine 2016. prema Fondaciji Aktuelnog Španskog (Fundación del Español Urgente/Fundéu BBVA), koju promovišu Agencia EFE* i BBVA**.

Četvrtu godinu zaredom, Fondacija objavljuje svoju reč godine, odabranu među onim terminima koji su označili informativnu aktuelnost 2016. i koje su, između ostalog, zanimljive sa lingvističke tačke gledišta.

Nakon što su izabrali escrache (protestni skup koji se održava ispred doma javne ličnosti) 2013. godine, selfi 2014. i refugiado (izbeglica) 2015. ekipa Fondacije se ovom prilikom odlučila za populismo, prvobitno neutralnu reč, koja je, međutim, vremenom sticala različite konotacije dok se nije pretvorila u oružje političke debate.

„Delovalo je jasno da je u tako političkoj godini poput ove, sa događajima globalnog značaja kao što su Bregzit, izborna pobeda Donalda Trampa i različiti elektoralni i plebiscitarni procesi u Americi i Španiji, reč godine Fondacije morala da dođe iz te oblasti”, objašnjava glavni koordinator Fondacije, Havijer Laskurain.

Zapravo, nekoliko od dvanaest kandidata koji su bili objavljeni pre nekoliko dana u vezi su sa politikom: sorpaso (izrazita pobeda političke partije ili kandidata na izborima), abstenciocracia (moć i značaj političke apstinencije), posverdad (kada u trenutku stvaranja javnog mnjenja apelovanje na emocije i instinkt preovladava u odnosu na objektivne činjenice) i pobednica, populismo.

„Na kraju smo se odlučili za populizam koji je već neko vreme u centru političke debate i koji sa tačke gledišta lingvistike prolazi kroz proces proširenja i promene značenja, dobijajući često negativne konotacije”, ističe Laskurain.

Ovaj razvoj „koji nije nov, ali je možda ubrzan u poslednje vreme” polazi od neutralne upotrebe reči populismo i populista koje su jedno vreme imale značenja bliska reči popular.

„Tokom poslednjih meseci primili smo mnogo upita u vezi sa značenjem reči populizam, pošto deluje očigledno da upotreba prisutna u medijima i u političkoj debati ide dalje od jednostavne odbrane interesa naroda koja se pominje, sa različitim nijansama, u većini rečnika”, dodaje on.

„To jeste jedno od značenja, ali svakako ono koje se trenutno najmanje koristi. Takođe, ima onih koji je radije definišu kao političku tendenciju sa ciljem vraćanja moći narodnim masama u odnosu na elitu.”

Ipak, u medijima čini se da se nameće negativno gledište termina koje se često primenjuje na „političare svih ideologija, posebno na one kojima je zajedničko da apeluju na emocije građana kao i da nude jednostavna rešenja za kompleksne probleme”, objašnjava koordinator Fondacije.

Interesovanje za ovaj razvoj, za ovaj proces koji neki lingvisti nazivaju releksikalizacijom, a koji se „dešava svakog dana pred našim očima u medijima” jeste ono što je podstaklo odabir reči populizam.

Pre nego što je saopštila konačnu odluku, Fondacija je objavila spisak dvanaest reči finalista na kojem su se, osim reči iz sveta politike, nalazili termini kao što su youtubero (jutuber), predlog za adaptaciju reči youtuber i ningufonear, alternativa engleskom izrazu phubbing, koji se koristi da bi se definisao stav onoga koji samo obraća pažnju na svoj mobilni uređaj zapostavljajući osobu u čijem je društvu.

Ostalim rečima sa spiska, kao što su bizarro (čudan, ekstravagantan), cuñadismo (nepotizam, loša navika davanja mišljenja na svaku moguću temu) i vendehúmos (prodavac magle), zajedničko je to da su im se vremenom značenja proširila kroz upotrebu.

Spisak su takođe činili i termini poput LGBTfobia (animozitet prema pripadnicima LGBT populacije), papilomavirus (virus uzročnik polno prenosivih bolesti) i videoarbitraje (upotreba video tehnologije u spornim situacijama na fudbalskim utakmicama).

*Agencia EFE – najveća novinska agencija u Španiji
**BBVA – Banco Bilbao Vizcaya Argentaria

***

Link do teksta: http://www.fundeu.es/palabra-del-anno/2016/
Autor: redakcija portala

Prevela sa španskog: Tamara Nikolić
_________________________________________________________________

 

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s